יום ראשון, 1 באוגוסט 2010

נדידת הציפורים


המחבר שלנו עוסק בהשפעת זרמי האויר על אופן התנועה של הציפורים במרחב. למעשה , כיצד תנועה זו מאפשרת לציפורים חיסכון באנרגיה.



חילקנו את המיפוי ל-3 קנ"מ, כאשר כל קנ"מ מבטא מאפיין שונה במחבר אך למעשה זהו מחבר אחד המתרחש בו זמנית במרחב:



הראשון מתמקד באופן התנועה הכללי של זני הציפורים בעולם



מסעי הנדידה הגדולים מתחילים ממניפה גאוגרפית רחבת ממדים. במקרים רבים מתבצעת הנדידה לאורך נתיבים מסורתיים קבועים, ונעשית לאורך רצועות גאוגרפיות צרות. נתיבים אלו מצויים, בדרך כלל, לאורך שרשרות הרים או קווי חוף, שבהם נהנים הציפורים מזרמי אוויר עיליים או מכוחות עילוי הנובעים ממערכות רוח ומזרמי אוויר תומכים אחרים.



השני מתמקד באופן תנועת הלהקה של הציפורים



רבים ממיני העופות הגדולים עפים בלהקות גדולות. המעוף בלהקות מסייע בהקטנת המאמץ הכרוך בנדידה. רבות מהלהקות הנודדות נעות בתצורת-V תצורה שעוזרת לפרטים בלהקה לחסוך בין 20-12% מהאנרגיה שהייתה נדרשת מהם לו היו עפים כפרטים ולא כחלק מלהקה.


בצורת תעופה זו כל חברי הקבוצה (למעט המוביל) נהנים מהמערבולות אותם יוצרים הפרטים שלפניהם. מערבולות אוויר אלו יוצרות כוח עילוי, מקלות על התעופה וחוסכות לציפורים אנרגיה חיונית.
זו הסיבה שהציפור המובילה כל הזמן מתחלפת.


צורת תנועה זו קרויה echelon - תנועה של כלים כאשר כל אחד נמצא מאחורי ולצד הקודם לו, באלכסון.



השלישי-


מתמקד בתנועת הציפור הבודדת



מבנה הכנפיים של הציפורים הן כמו משטח ארוך וכמור.
מבנה זה יוצר לחץ אוויר נמוך מעל שטח הכנף ולחץ אוויר גבוה מתחת לכנף הציפור כדי שהציפור תעוף כלפי מעלה בכיוון הרצוי צריך שיהיה לחץ גבוה שיאפשר לה להתרומם ולעוף.

החלק החיצוני של כנף משמש בעיקר לדחף כאשר הציפור עפה במהירות, וחלקו הפנימי של הכנף משמש להרמת הציפור בזמן תעופה. מבנה הכנפיים של הציפורים הן כמו משטח ארוך וכמור.

מיבנה זה יוצר לחץ אוויר נמוך מעל שטח הכנף ולחץ אוויר גבוה מתחת לכנף הציפור כדי שהציפור תעוף כלפי מעלה בכיוון הרצוי צריך שיהיה לחץ גבוה שיאפשר לה להתרומם ולעוף.

החלק החיצוני של כנף משמש בעיקר לדחף כאשר הציפור עפה במהירות, וחלקו הפנימי של הכנף משמש להרמת הציפור בזמן תעופה.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה